fbpx

Ezzel a kérdéssel a fogyasztó általában egyszer, akkor viszont jó sokáig foglalkozik: milyen a jó napelemes rendszer, mit tartalmaz a napelem árajánlat? Szakértőink összegyűjtötték a kritikus pontokat, ami mellett semmiképp ne sétáljunk el. Sőt, ha nem látjuk az ajánlatban, kérdezzünk is rá. 

Napelemes árajánlat?

8 tipp, hogy a legjobbat válaszd. 

 

Ha úgy döntöttünk, belevágunk a napelemes rendszer telepítésébe, általában már az első lépéseknél elakadunk. Ugyanis a megfelelő cég kiválasztása során sokszor nem rendelkezünk információkkal arról, hogy a kivitelező által ajánlott rendszer megfelel-e az elvárásoknak. Egyáltalán mit tartalmazzon egy napelemes rendszerre vonatkozó árajánlat? Mikor lehetünk biztosak benne, hogy megbízható kivitelezőt választottunk? Cikkünk most ezekre a kérdésekre igyekszik válaszolni. 

Egy napelemes rendszer telepítése nemcsak hosszútávú, de költséges beruházás, ezért nem mindegy, milyen kivitelezővel, és legfőként milyen alapanyagokból tervezik rendszerünket. Korábbi cikkünkben már írtunk a napelemes cégek szűrésének módjáról, azonban most bemutatjuk a legfontosabb tényezőket, amelyeket egy megfelelő napelemes ajánlatnak tartalmaznia kell ahhoz, hogy  biztosan tudjuk: megbízható, hozzáértő napelemes céget és  kivitelező csapatot sikerült választanunk.

1. kritérium a napelem árajánlat mérlegelésekor: mindig helyszíni felmérés előzze meg az árajánlatot!

Az árajánlatot minden esetben meg kell előznie egy helyszíni felmérésnek. Enélkül egyetlen napelemes rendszert telepítő cég sem tud megfelelő árajánlatot készíteni. Mert a kiépítendő HMKE éves termelését mindig számos tényező befolyásolja, így a tervezett rendszer teljesítménye függ:

  • a tetőfelület tájolásától,
  • a tető dőlésszögétől
  • a helyszíni árnyékhatásoktól.

Ezeket pedig minden esetben a helyszínen kell elemeznie a kivitelezőnek, ahogyan a tető- és cseréprendszer minőségét is csak ilyenkor vizsgálhatja meg. Mivel ideális körülmény és tökéletes környezeti tényező sehol sem adott, ezért csak ezek figyelembevétele mellett adható olyan ajánlat, ami aztán megfelelő éves termelést biztosít a fogyasztónak. 

 2. kritérium a napelem árajánlat mérlegelésekor: legyen beazonosítható a kivitelező, és legyen személyre szabott az árajánlat!

A megbízható kivitelezők sosem titkolják ki áll az ajánlat mögött. A cég adószáma, címe, telefonszáma és a vállalat további alapadatai mindig megjelennek az árajánlaton. Ezek – bár banálisnak tűnnek – nagyon fontos alapinformációk. Ezek nélkül ugyanis sem a céghálónak, sem a cég jelenlegi pénzügyi helyzetének nem tudunk utánajárni, és nem is ellenőrizhetjük, hogy a felkért kivitelező valóban magyarországi vállalat.

Miért fontos mindez? Nemcsak a szerződéskötéshez, de a későbbi, garanciális ügyintézéshez is elengedhetetlen, hogy tudjuk, kivel is állunk szemben, és nyugodtak legyünk afelől, a megbízott vállalat időközben nem szűnik meg. De nemcsak a cég, hanem a megrendelő alapadatait is tartalmaznia kell az árajánlatnak. Így tudhatjuk meg, hogy valóban nekünk, személyre szólóan készült az ajánlat, amire beazonosíthatósága okán később hivatkozhatunk. 

 3. kritérium a napelem árajánlat mérlegelésekor: mindig szerepeljen a kiszámított szükséges teljesítmény az ajánlatban!

Az árajánlatnak minden esetben tartalmaznia kell, milyen teljesítményre, valamint havonta mekkora villamosenergia-szükséglet kiváltására képes a telepített rendszer. Általában maguk a számítások is ebből indulnak ki, vagyis a rendszer telepítésekor az éves fogyasztást a legmagasabb villanyszámlánkból vezetik le. Az így kapott érték a HMKE teljesítményének kiindulási alapja, a névleges teljesítmény pedig ennek az értéknek a 90-95 százalékát fedezi majd. 

Ennek az adatnak mindig szerepelnie kell az árajánlaton, ahogyan a rendszerhez felhasznált és beépített napelemes panelek darabszámát és teljesítményét is minden esetben fel kell tüntetnie a kivitelezőnek. 

 

Jó, ha tudjuk: a napelemek teljesítményét mindig Wp-ben vagyis Wattpeakben adják meg, ez az érték jelzi a panel csúcsteljesítményét, amit ideális körülmények között képes leadni. Megjelenhet a teljesítményérték mellett a hatásfok is, ennek értéke mutatja, hogy milyen hatékonyság mellett tudja a napelemes rendszer energiává alakítani a napenergiát.

 

4. kritérium a napelem árajánlat mérlegelésekor: a rendszerelemek márkája és típusa nélkül nincs szakmai ajánlat!

A napelem kivitelezés előtt elengedhetetlen, hogy tudjuk, milyen típusú és milyen márkájú rendszerelemeket építenek be a megvásárolt napelemes rendszerünkbe. Ezért az árajánlatnak mindig tartalmaznia kell az alábbi rendszerelemek típusait és esetleges mennyiségét:

  • panelek márkája, típusa és mennyisége,
  • inverter márkája és típusa
  • tartószerkezet típusát (alumínium vagy rozsdamentes acél)
  • szerelési anyagok, csatlakozók, kábelek típusai.

Bár a szerelési anyagokat, így a csatlakozók és a kábelek típusait nem minden esetben tüntetik fel a kivitelezők, a telepítendő panelek és az inverter előzetes ismerete nélkül soha ne kérjük a kivitelezőt a HMKE telepítésére! Hiszen a rendszernek ezek az alapegységei, ezek nélkül nem biztosított a hosszú, problémamentes működés, és a rendszer több bosszúságot hozhat, mint amennyi előnyre számítunk felszerelésekor. 

 5. kritérium a napelem árajánlat mérlegelésekor: A kivitelezési díj pontos részletességgel legyen feltüntetve!

Az árajánlat elmaradhatatlan része a kivitelezési díj feltüntetése. Általában a megbízható, szakértő cégek itt bontják részleteire, milyen szerelési munkákat áraznak be ajánlatukban. Valamint itt részletezik azt is, ajánlatuknak része-e a tervezési, engedélyeztetési munka, valamint az áramszolgáltatói ügyintézést is ők végzik-e el. Fontos, hogy ezekről informáljanak az árajánlatban, ha ezeket nem pontosítja a kivitelező, könnyen kellemetlen meglepetések érhetnek bennünket. 

6. kritérim a napelem árajánlat mérlegelésekor feltüntetve, ami nem szerepel az ajánlatban!

Bár elsőre furcsának tűnhet, de a kivitelező cégnek azt is fel kell tüntetnie, mi az, ami nem szerepel az árban, hogy annak pótlására, javítására vagy a vele járó munkafolyamatra a megrendelő felkészülhessen. Ilyen esetek lehetnek például:

  • Az ingatlan villamoshálózata néhány esetben fejlesztésre szorul a telepítés előtt. Ezt a kivitelező mindig feltünteti a megrendelő részére, amihez villanyszerelői segítséget kell kérnie, a HMKE telepítő cég csak utána tudja elkezdeni a telepítést.
  • A tűzvédelmi főkapcsolót és annak telepítését nem tartalmazza az ár, általában ezt külön megrendeléssel kérhetjük a kivitelezőtől.
  • Ilyen lehet még a mérőhely szabványos kiépítése is, ez mindig külön megállapodás részét képezi, ha a kivitelező cég végez ilyen jellegű munkát. 
  • A wifi hálózat, valamint a router elengedhetlen a napelemes rendszerhez, ennek kiépítése azonban mindig a megrendelő feladata. 
  • Ha a megrendelő pályázati forrás vesz igénybe a beruházáshoz, ahhoz megfelelő pályázati anyagot kell beadnia. Ez sosem a kivitelező cég feladata, de előfordulhat, hogy vállal pályázatírást, azonban ezt külön megrendeléssel, külön összegért vállalják. 

7. kritérium a napemel árajánlat mérlegelésekor: garanciavállalás nélkül nincs komoly ajánlat!

A jó minőségű rendszerelemek mellett talán a legfontosabb, amit egy megbízható napelemes cég feltüntesse az árajánlatban, az a garanciális időtáv. A garanciát általában részletekre bonjták, így nemcsak a termékgaranciát, hanem a teljesítménygaranciát is feltünteti a szakszerű árajánlat. A kivitelező ugyanis ebben vállalja, hogy a különböző teljesítménymutatók mellett, például a

a névleges teljesítmény 92, illetve 83 százalékára milyen teljesítménygaranciát vállal a megrendelő felé. A garanciára vonatkozóan  fontos azt is megemlíteni, hogy vásárolhatunk a rendszerelemekhez plusz jótállást is. Ugyanis ez az a tényező ami további biztonságot adhat a megrendelőnek: hiszen a  további garanciaéveket az egész rendszer értékéhez mérve elenyésző összegért vásárolhatjuk meg. 

8. kritérium a napem árajánlat mérlegelésekor: az ajánlat érvényessége sem elhanyagolható

Mivel a rendszerelemek beszerzési ára általában euró alapú, ezért az ajánlat az euró árfolyamától, valamint a piaci viszonyoktól (termelési és beszerzési hiány, stb.) függ. A kivitelezőnek minden esetben fel kell tüntetnie az árajánlatban, az abban szereplő összegért meddig tudja vállalni a beépítést. Így a megrendelő az adott határidő lejárta előtt, általában két-három hónap alatt el tudja dönteni, melyik kivitelezőt válassza.