fbpx

A szolgáltatók közötti egyezkedés érintheti a nyáron napelemet telepítők nagy részét. Már csak pár napjuk van azoknak, akik a mérőóra állást még nem jelentették le. De mi történik a lejelentés után? Szakértőink részletezik. 

Elmű-MVM szolgáltatóváltás: kár is érheti a napelem tulajdonosokat?

Részletek és elérhetőségek.

Szeptember elsejétől az Elmű-Émász Energiaszolgáltató Zrt. visszaadja villamosenergia-szolgáltatási engedélyét, ezért 2021. augusztus 31-én mindenkinek megszűnik a szolgáltatóval kötött szerződése. Az Elmű-Émász szolgáltatási területeit az MVM Next veszi át, így a szolgáltató most, a nyári időszak alatt végelszámolást végez minden ügyfelével. De mi vár így a napelemes rendszer tulajdonosaira? 

Augusztus 31-ei dátummal az Elmű-Émász Energiaszolgáltató Zrt. szolgáltatási területén lévő fogyasztók végszámlát kapnak majd szolgáltatójuktól, hogy aztán szeptember elsejétől már az új szolgáltató, az MVM Next vegye át az áramszolgáltató szerepét. A váltás sok háztartást érint, hiszen Budapesten és Pest megye legnagyobb részén az ELMŰ, Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves, Nógrád, illetve Jász-Nagykun-Szolnok és Pest megye egyes részein pedig az ÉMÁSZ szolgálta ki ügyfeleit. A szolgáltatási területeken élők már néhány online platformon, illetve hírlevélben értesülhettek a változásról. 

Napelemes rendszerben gondolkozol?

Mérd fel a lehetőségeidet.

De mi történik így a napelemesekkel?

Az azonban fontos részlet, mi történik azokkal, akik HMKE tulajdonosok. Hiszen a háztartási méretű kieserőművekkel rendelkezők nagy része éves elszámolás mellett termeli és fogyasztja a villamosenergiát. Vagyis a télen elfogyasztott áramot éppen a szolgáltatóváltás idején, a nyári időszakban termeli meg ahhoz, hogy a fogyasztás és a termelés a szaldós elszámolás mellett kiegyenlítse egymást.

A szaldós elszámolás mellett a hálózatba táplált és a hálózatból kivett áram mennyiségét külön regiszterek, vagyis HMKE ad-vesz mérő méri. Ha a rendszer többletet termel, azt a szolgáltató kifizeti a HMKE tulajdonosnak, míg a túlfogyasztást a fogyasztó fizeti meg az áramszolgáltató felé. Így jellemzően a téli időszakra jellemző nagyobb fogyasztást a napelemes rendszerek üzemeltetői a nyári többletből kompenzálják. Az áramszolgáltató ráadásul a HMKE tulajdonosoknak csak az áram árát fizeti ki, így a hálózatba táplált áram 15 Ft/kWh-ért számlázódik a szolgáltató rendszerében, a vételezett áram 37 Ft/kWh-ért.

Ezért a mostani végelszámolás érzékenyen érinti a napelemes rendszerrel rendelkezőket, hiszen a múlt téli fogyasztásuk a szolgáltatóváltás miatt minden bizonnyal most megjelenik majd a végszámlán. Az aktuális, vagyis ezekben a hetekben jelentkező túltermelésüket pedig majd a későbbiekben, 15 Ft/kWh-ért számolja el feléjük a MVM Next Energiakereskedelmi Zrt.

 Mire számíthatnak a szolgáltatási területen élők?

A MVM Next eddig még nem informálta a HMKE tulajdonosokat arról, mire számíthatnak, vonatkozik-e rájuk bármilyen más szabály vagy számítási módszer. Kérdés tehát, hogy a továbbiakban is a szerződéskötésüknek megfelelően, az eddig megszokott éves elszámolás mellett üzemeltethetik napelemes rendszerüket, vagy esetükben sem tér el a végelszámolás mechanizmusa. Pedig a szolgáltatási területen ez a probléma sokakat érint.

Magyarországon jelenleg körülbelül 100 ezer háztartás használ napelemet energiaigényeinek fedezésére, ebből 28-29 ezer háztartás található az Elmű-Émász szolgáltatási területén. Közülük csak azok szenvedhetnek hátrányt, akiknek szerződéskötési időpontja minél távolabb van a szolgáltatóváltástól, vagyis a tavaszi időszakban kötöttek szerződést a szolgáltatóval.

Azok is érintettek a problémában, akik villanyfűtést üzemeltetnek, hiszen a téli fűtési időszakban fogyasztott elektromos áram díját minden bizonnyal ezekben a hetekben még nem fedezi a csúcstermelési időszak. Ennek alapján a végelszámolással járó kellemetlenség körülbelül 15 ezer háztartást érint. Nagy többségük éves elszámolás mellett táplálja vissza többlettermelését, így a nyári hónapok számítanak a legmagasabb termelési időszaknak. Számukra most nem mindegy, várható-e valamilyen korrekció a végelszámolás során, ugyanis ha az eddigi, éves elszámolásukat nem veszi figyelembe, úgy akár százezer forintot is bukhatnak az évközbeni szolgáltatóváltás miatt.  

 

 

 

 

Szakértőink tippje 

Aki nem találkozott a változásról szóló hírekkel, azok számára fontos hír lehet, hogy a szolgáltatóváltás miatt megváltoznak az ügyfélszolgálati elérhetőségek, melyekről bővebb információ az MVM Next és az Elmű-Émász oldalán található. 

Az Elmű-Émász elérhetősége illetve nyitvatartására vonatkozó információk: 

2021. augusztus 31-ig az ELMŰ-ÉMÁSZ elérhetőségei változatlanok.
Telefon:

+36 1 238 3838 és +36 46 535 535
Az augusztus 31-ig az ELMŰ-ÉMÁSZ illetékes minden kérdésben.

A 2021. szeptember 1-jétől az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. válik minden kérdésben illetékessé:

Ügyfélszolgálati irodák nyitvatartási ideje:
hétfő, kedd, csütörtök, péntek: 8–14 óráig, szerda: 8–20 óráig.

Telefonos ügyfélszolgálat elérhetősége:

+36 20 474 9999, +36 30 474 9999,
+36 70 474 9999 vagy +36 1 474 9999
A telefonos ügyfélszolgálat új nyitvatartási ideje:
hétfő, kedd, csütörtök, péntek: 8–16 óráig, szerda: 8–20 óráig.