fbpx

Nézzük, a piac várható változásai hogyan érintik majd az elektromos autókat. Hiszen nem csak napelemes rendszer de elektormos autó vásárlásával is tehetünk környezetünk zöldebbé és mindennapjaink költséghatékonyabbá válása érdekében. Szakértőink azt is elmagyarázzák, miért jöhet jól a bruttó elszámolás azoknak, akik elektromos autóval tervezik a jövőt. 

A legkifizetődőbb kombináció az elektromos autó napelemes rendszerrel

 

Az elektromos autózás reneszánszát éljük: sorra jelennek meg a piacon a különböző autógyártók jobbnál jobb, nagy hatótávolságú, elektromos autói. A hibrid autókat a tiszta elektromos hajtásúak váltják fel, amelyek viszont elektromos töltés nélkül képtelenek a működésre. Csakhogy évről évre egyre szűkül a lehetőségünk, hogy ezeket az autókat ingyen vagy olcsón „megtankolhassuk”. A napelemek azonban ehhez is megoldást kínálnak, persze csak akkor, ha megfelelően előkészítjük a rendszert az elektromos autó érkezésére.

A világ egyre jobban megköveteli, hogy ne csak követendő példaként de alapvető megoldásként tekintsünk a megújulók által biztosított újításokra. Eközben nemzetközi szinten is egyre terjedő szankciókkal és szabályozásokkal találkozhatunk, mely szintén a károsanyag-kibocsájtást hivatott csökkenteni. Ez a hullám lassan eléri hazánkat, így itthon is növekvő arányú megújulókat támogató pályázatra számíthatunk.  A zöld szemlélet terjedését mi is szívvel-lélekkel támogatjuk, azonban fogyasztóként  az sem elhanyagolható tényező, hogy zöld beruházásaink megtérüljenek. Nemcsak a háztartási méretű kiserőművek esetén, de egy „villanyautónál” is fontos, hogy fenntartása gazdaságos legyen. Csakhogy az elektromos autók kedvezményezett helyzete egyre szűkül, elég csak az utcai töltőállomásokon történő, ingyen töltés megszűnésére gondolnunk. Szerencsére ezzel még nincs minden veszve. Hiszen az otthoni környezetben töltés még most is a lehető legkifizetődőbb módja az elektromos autó fenntartásának. Pláne, ha mindezt saját magunk által termelt áramból tesszük: nemcsak gazdaságos lesz, de ezzel még a napelemes rendszer megtérülési idejét is lerövidíthetjük.

Bruttó elszámolás mellett megéri az elektromos autó

A jövőben várható változások, így például a minden bizonnyal kötelezően bevezetésre kerülő, „közel nulla energiaigényű”, vagyis a BB építésügyi besorolás további lendületet adhat az elektromos autózásnak. Mert, ha már kötelező megújuló rendszert terveznünk, miért ne terveznénk úgy, hogy az nemcsak az otthonunk, de az autónk energiaigényét is fedezze.

De azok számára is érdemes számításba venni a „villanyautókat”, akik nem építkeznek, csak szeretnék kihasználni a napenergia előnyeit. Hiszen a bruttó elszámolás közeledtével nem mindegy, hogy mi használjuk fel a megtermelt áramot vagy visszatápláljuk azt a rendszerbe.

A bruttó elszámolás esetén ugyanis az általunk visszatáplált energiát jóval olcsóbban veszi át a szolgáltató, mint ahogyan azt mi megvehetjük az áramszolgáltatótól. Így a cél az, hogy olyan rendszerünk legyen, ami maximálisan kihasználja az általunk termelt energiát. Az elektromos autók piacára belépő okostöltőkkel mindez pedig már saját igényeinkre szabható, saját termelésünkhöz igazítható, hiszen a töltési folyamatot különböző okoseszközökről, töltőről vagy telefonról egyszerűen követhetjük. Így távoli eléréssel akkor és annyit töltünk az autónkba, amikor az nekünk a legoptimálisabb.

Miért előnyös elektromos autót használni, ha napelemes rendszerünk van? 

  • Nem fizetünk az üzemanyagért, hiszen azt helyben, otthon oldjuk meg.
  • Ezzel nagyobb hozamot produkálhat rendszerünk, a befektetésünk gyorsabban megtérül, mert a fel nem használt energiát rögtön az autónkba tölthetjük.
  • Spórolhatunk az autót érintő adókon, hiszen az elektromos autók még mindig előnyt élveznek az adószámításkor.
  • Spórolhatunk a parkolási díjon, mert jelenleg még ingyen parkolhatunk.
  • Minden reggel „tele tankkal” indulhatunk útnak.
  • Tovább csökkentjük saját széndioxid kibocsátásunkat.

Bár Magyarországon az elektromos töltőpontok száma körülbelül ezerre tehető, összeségében nagyobb részük már fizetős, sőt, vannak olyan pontok, ahol az alapdíj a közel kétezer forintot is elérheti. Ezért nem mindegy, hol és hogyan „tankolunk” elektromos autónkba. Ráadásul a különböző töltőpontokon található töltők általában villámtöltők, amelyek hosszabb távon az akkumulátorok élettartamát rövidíthetik. Ezért jobb, ha otthoni körülmények között oldjuk meg az autó töltését.

Elektromos autótöltés esetén figyeljünk oda mivel töltjük az akkumulátorokat

Az elektromos autók töltési szabványát az intelligens adatkommunikáció szerint csoportosítják, így a Control Pilot jelet használó töltőtípusokat négyféle külön csoport kategorizálják, így következő típusok szerint különböztethetjük meg őket:

  • Mode 1 töltő: elektromos autóknál már nem használják, ebben az esetben ugyanis a nincs adatkommunikáció az autóval.
  • Mode 2 töltő: ezek a töltők általánosságban az autókhoz tartozékaként kapott töltők, amelyeket védőföldeléssel ellátott konnektorba lehet dugni. Ezek általában 10A töltőáramig maximalizáltak, így olyan gyengébb teljesítményű konnektorban is biztonságosan használhatók, amelyeket nem az autó töltésére külön készítettek elő. Ezzel a töltővel csupán 2,3 kW töltési teljesítmény érhető el, vagyis egy akkumulátor teljes feltöltésére akár 15-18 órára is szükség lehet. A gyorsabb töltés eléréséhez olyan töltőpont szükséges, amely képes a 3-6 kW töltési energia felvételére.
  • Mode 3 töltő: ezek a nagyobb teljesítményű töltők, akár 22 kW teljesítményre is képesek, ezért hívják őket gyors töltőknek. Legfontosabb tulajdonságuk, hogy mindig fix bekötésűek, akárcsak a töltőpontokon használható típusok. Ilyen típus a saját garázsunkban is felszereltethetünk (csak szakképzett villamossági szakember telepítheti), a teljesítmény maximumához csak az autó fedélzeti töltőjét, otthonunk villamos hálózatát és a szabvány előírásokat kell figyelembe vennünk. 
  • Mode 4 töltő: ez az úgynevezett villámtöltő, ami képes arra, hogy nagyfeszültségű egyenárammal töltse a járművet egy töltésszabályzón keresztül. A Mode 4 típusú töltő akár fél óra töltés után 80 százalékra tölti az akkumulátort, egy órányi töltéssel pedig teljes töltöttség érhető el. A töltés ezeknél a típusoknál általában csak a töltőállomás saját kábelével történhet, a saját kábelt nem, vagy csak váltóáram mellett használhatjuk. Fontos, hogy a Mode 4 típusú töltőket csak ritkán, alkalomszerűen használjuk, például, ha autópálya mellett szükségünk van gyors töltésre, mert megterheli az akkumulátort, és csökkenti élettartamát.

A napelemes rendszer bővítése szükséges lehet, az elszámolás változásától ne ijedjünk meg

Az elektromos autózáshoz mindig vegyük figyelembe, hogy a napelemes rendszer kialakítása során további fogyasztóként az elektromos autó energia igényeivel is számoljunk. Sőt, tervezzük úgy a rendszert, hogy abban már olyan elemek szerepeljenek, amelyeket előzetesen felkészítettek az elektromos autó fogadására. Így ma már kapható olyan inverter is, amit elektromos autó töltőegységgel láttak el. 

Azt is mindig vegyük figyelembe, hogy otthonunk elektromos hálózata összetett rendszer, ezért a nagyteljesítményű fogyasztók, mint amilyenek az autótöltők is, csak rendszerbővítéssel telepíthetők, máskülönben akár túlterhelést vagy tűzveszélyt is okozhatnak. Ezért mindig egyeztessünk szakemberrel, és mindig jelezzük jövőbeni, elektromos autóra váltással kapcsolatos igényünket, ha éppen napelemes rendszer telepítése előtt állunk.

Sokat hallhatunk mostanában arról, hogy a szaldóról bruttó elszámolásra való áttérés elkerülhetetlenné válik 2023-ra. Ezt még a 100% támogatás esetén is elmondjuk ügyfeleinknek, mivel a változás abban az esetben is érvényes, ha élnek a támogatással. Azonban, ahogy cikkünk ezt most bemutatta: egy biztos, megijednünk nem kell az elszámolás változásától, hiszen a bruttó elszámolás elve alapján történő számítás még hasznunkra is vállhat abban az esetben, ha több környezetkímélő és kényelmes megoldásban is gondolkozunk a jövőben.

Ez is érdekelhet…